Haastaako Canva Adoben Affinityn avulla?
Affinity ja Canva mullistavat suunnittelumaailmaa. Lue tiivis vertailu, miten uusi omistus vaikuttaa graafikoiden työkaluihin ja valintoihin.
Canva osti Serifin Affinity-ohjelmistot vuonna 2024 ja ohjelmistoperheen tulevaisuudesta spekuloitiin runsaasti. Canva kuitenkin pääsi yllättämään yhdistämällä kolme sovellusta yhdeksi ja sallimalla sen peruskäytön ilmaiseksi.
Ilmaisuus ja sen säilyminen on puhuttanut runsaasti, mutta Canvan itsensä mukaan heillä on jo tuottava liiketoiminta ilman Affinityäkin. Mutta monissa yrityksissä ammattisuunnittelijat käyttävät Adoben sovelluksia ja markkinoijat ja muu väki helppokäyttöistä Canvaa.
Jos Adoben käyttäjiä saadaan käännytettyä Affinityn leiriin, sujuvoittuu ja tehostuu myös Canvan käyttö. Kuulostaa ihan mietityltä strategialta?
Mikä ihmeen Affinity?
Serif-yrityksen sovellusperheeseen kuului alunperin kolme erillistä sovellusta jotka vastasivat käyttötarkoitukseltaan Photoshoppia, Illustratoria ja InDesigniä. Kuukausitilauksen sijasta sovellukset oli mahdollista ostaa edullisesti kertamaksulla.
Siinä missä Adobe ja Canva ovat hyvin tunnettuja isoja tekijöitä, Serif ei koskaan saavuttanut kovin suurta suosiota vaikka Ohjelmat olivat laadukkaita, erityisesti hintaansa nähden. Sovelluksista oli saatavilla myös mobiiliversiot.
Sovellukset pyörivät myös kevyesti ainakin Applen laitteilla ja riitti että asensi vain haluamansa sovellukset ilman ähkyohjelmistoja eli bloatwarea. Adoben sovelluksia käyttävä saa asentaa ensin Creative Cloud -taustasovelluksen ja saa koneelleen ylimääräisiä taustaprosesseja.
Onko Affinity Adoben sovellusten veroinen?
Affinity tarjoaa kyllä hyvät perusominaisuudet ja käyttöliittymän joka ei kärsi menneisyyden painolastista, mutta Adobe tarjoaa edelleen ylivertaisen työkalupakin ja ominaisuudet.
Jos on tyytyväinen Adoben tuotteisiin eikä hinta muodostu ongelmaksi, ei ole juurikaan syitä siirtyä Affinityyn. Mutta markkinoilla on tilaa ja tilausta Adoben ja Canvan välimaastossa.
Kenen kannattaa käyttää Affinityä?
Mikäli tarve on satunnaista tai talous ei kestä Adoben kuukausimaksuja, Affinity on ehkäpä parasta mitä on saatavailla. Sillä onnistuu niin aukeamataitto, kuvankäsittely kuin vektorigrafiikan luominenkin.
Mikäli samassa organisaatiossa käytetään runsaasti Canvaa, voi Affinity silloinkin olla järkevämpi ratkaisu. Adoben maailmasta mikään ei siirry kivuttomasti Canvan ekosysteemiin. Tämä on kuitenkin hyvin tapauskohtaista eikä mitään yksiselitteistä ratkaisua ole.
Adoben ohjelmistoissa on myös ongelmana, että jos haluat harjoitella niiden käyttöä, siitä pitää maksaa. Ellei sitten oppilaitos tai työnantaja satu kustantamaan lisenssiä, muuten itseopiskelu tulee tehdä omalla kustannuksella. Affinityn kanssa pääsee alkuun ilmaiseksi.
Canvan edut:
- Peruskäyttö ilmaista
- Edullisempi kuukausitilaus tekoälytoimintoja tarvitsevalle
- Yhdistyy paremmin Canvan maailmaan
- Vain yksi sovellus, ei bloatwarea
Pelikenttä elää graafisen alan ohjelmistoissakin
Affinity tulee tuskin syömään kovin nopeasti vankan aseman saavuttaneen Adoben tilausmääriä, mutta luultavasti se löytää nopeasti oman lokeronsa sieltä minne Adobe on liian kallis. Canvan tunnettavuus on myös tuonut Affinityn ainakin toistaiseksi kaikkien huulille.
Edulliselle, mutta laadukkaalle suunnitteluohjelmistolle on aina kysyntää harrastajien, pienyrittäjien ja sivutoimisten tekijöiden keskuudessa. Monet ovat myös käyttäneet Adoben vanhoja kertamaksullisia ohjelmistoja. Ne alkavat kuitenkin olla tiensä päässä, niitä on hankala tai mahdoton saada toimimaan uusissa koneissa.
Pöhinää ja tutoriaaleja riittää
Puhetta on riittänyt, mutta alan ihmiset ovat myös käärineet hihat ja ottaneet uuden työkalun innolla vastaan. Esimerkiksi YouTube pursuilee jo erilaisia Affinity-aiheisia videoita ja tutoriaaleja.
Uuden sovelluksen kanssa ei siis tarvitse jäädä yksin. Itsekin ajauduin juuri tilanteeseen jossa sovelluslisenssit pitää kustantaa itse omasta pussista. Affinity alkoikin heti kiinnostaa ihan eri tavalla.
Adobesta Affinityyn
Adobekäyttäjälle Affinityssä on jotain tuttua ja jotain vierasta. Ominaisuuksia on vähemmän, mutta jotakin ratkaisuja on selvästi mietitty uusin silmin. Kolmen sovelluksen yhteensovittaminen vaatii hieman totuttelua perinteiseen jaotteluun tottuneille.
Mitään ylitsepääsemätöntä estettä tuskin tulee vastaan varsinkin kun uusia tutoriaaleja ilmestyy päivittäin.
Canvasta Affinityyn
Affinity kiinnostaa myös monia Canvan käyttäjiä. Canva on helppokäyttöinen, mutta vaativalle käyttäjälle sen ominaisuudet loppuvat nopeasti kesken.
Canvan käyttäjä kohtaa kuitenkin huomattavasti jyrkemmän oppimiskäyrän ja ohjelmaan tutustumiseen kannattaa varata runsaasti aikaa. Viimeistään tässä vaiheessa olisi hyvä myös perehtyä enemmän graafisen suunnittelun perusperiaatteisiin.
Jos nälkä on kasvanut riittävästi syödessä, Affinity tarjoaa kuitenkin Canvaan verrattuna aivan erilaiset mahdollisuudet toteuttaa omia näkemyksiään.
Menestys vai unohdus?
Aika näyttää, että ottaako Affinity paikkansa varteenotettavana työkaluna vai jääkö se unohduksiin uuden isännän lipun alla. Affinityllä on kaikki mahdollisuudet saavuttaa asemansa, mutta tulevaisuus näyttää miten käy.
Kirjoittanut VILLE LAASONEN